Sébastien R. Mouchet, Michaël Lobet, Branko Kolaric, Anna M. Kaczmarek, Rik van Deun, Peter Vukusic, Olivier Deparis, Eloise Van Hooijdonk

Résultats de recherche: Contribution à un journal/une revueArticle

11 Téléchargements (Pure)

The scales covering the elytra of the male Hoplia coerulea beetle contain fluorophores embedded within a porous photonic structure. The photonic structure controls both insect colour (reflected light) and fluorescence emission. Herein, the effects of water-induced changes on the fluorescence emission from the beetle were investigated. The fluorescence emission peak wavelength was observed to blue-shift on water immersion of the elytra whereas its reflectance peak wavelength was observed to red-shift. Time-resolved fluorescence measurements, together with optical simulations, confirmed that the radiative emission is controlled by a naturally engineered photonic bandgap while the elytra are in the dry state, whereas non-radiative relaxation pathways dominate the emission response of wet elytra.

langue originaleAnglais
    Numéro d'article20162334
    journalRoyal Society of London. Proceedings B. Biological Sciences
    Volume283
    Numéro de publication1845
    Les DOIs
    Etat de la publicationPublié - 28 déc. 2016

Empreinte digitale Examiner les sujets de recherche de « Controlled fluorescence in a beetle’s photonic structure and its sensitivity to environmentally induced changes ». Ensemble, ils forment une empreinte digitale unique.

• Projets

Équipement

• Activités

• 4 Présentation orale