Bio-inspired porous silicon optical structure for gas sensing

Jonathan Rasson, Olivier Poncelet, Sébastien Mouchet, Olivier Deparis, Laurent A Francis

Résultats de recherche: Contribution à un événement scientifique (non publié)Poster

n this work we present a bio-inspired porous silicon structure for the optical detection of organic vapors. This structure, consisting of a periodic array of concave porous silicon multilayer stack, mimics the natural structure present on the Papilio blumei butterfly’s wings. This structure gives rise to a vivid iridescent coloration and exhibit gas sensing capacity thanks to its porosity. We compared the shift in the optical reflectance spectrum due to vapour adsorption inside the fabricated structure to the shift of traditional porous silicon Bragg mirror and observed an enhanced response for the fabricated structures. Influence of both ethanol and 2-propanol was tested on the structure and the optical responses were compared.
langue originaleAnglais
Nombre de pages2
Etat de la publicationPublié - 7 mars 2016
Evénement10th Porous Semiconductors - Science and Technology (PSST) Conference - Palas Pineda Hotel, Tarragona, Espagne
Durée: 6 mars 201611 mars 2016

Une conférence

Une conférence10th Porous Semiconductors - Science and Technology (PSST) Conference
Titre abrégéPSST
PaysEspagne
La villeTarragona
période6/03/1611/03/16
Adresse Internet

Empreinte digitale Examiner les sujets de recherche de « Bio-inspired porous silicon optical structure for gas sensing ». Ensemble, ils forment une empreinte digitale unique.

• Projets

Thèses de l'étudiant

Mécanismes fondamentaux de la coloration structurale : addiction et induction de couleurs

Author: Mouchet, S., 29 sept. 2015

Superviseur: Deparis, O. (Promoteur), Su, B. L. (Jury), Lepere, M. (Président), Vukusic, P. (Personne externe) (Jury), Berthier, S. (Personne externe) (Jury) & Voué, M. (Personne externe) (Jury)

Thèse de l'étudiant: Doc typesDocteur en Sciences

Contient cette citation

Rasson, J., Poncelet, O., Mouchet, S., Deparis, O., & Francis, L. A. (2016). Bio-inspired porous silicon optical structure for gas sensing. Poster présenté � 10th Porous Semiconductors - Science and Technology (PSST) Conference, Tarragona, Espagne.