Vapor sensing using a bio-inspired porous silicon photonic crystal

Jonathan Rasson, Olivier Poncelet, Sébastien R. Mouchet, Olivier Deparis, Laurent A. Francis

Résultats de recherche: Contribution à un journal/une revueArticle

Naturally occurring photonic crystals present on the wing scales of Papilio butterflies are known to exhibit vivid iridescent coloration as well as various optical properties, including vapor sensing properties. This work reports the fabrication of a periodic array of concave multilayers in porous silicon mimicking the Papilio blumei nanostructure and its application as an optical vapor sensor. We compared the variations in the reflectance spectrum due to ethanol vapor adsorption and condensation inside the bio-inspired concave porous silicon multilayer structure to the variations of a standard flat porous silicon Bragg mirror. This results in an enhanced response time in the case of the bio-inspired concave structure.

langue originaleAnglais
Pages (de - à)5006-5012
Nombre de pages7
journalMaterials Today: Proceedings
Volume4
Numéro de publication4
Les DOIs
Etat de la publicationPublié - 2017
EvénementThe Living Light Conference 2016 - San Diego, États-Unis
Durée: 4 mai 20166 mai 2016

Empreinte digitale Examiner les sujets de recherche de « Vapor sensing using a bio-inspired porous silicon photonic crystal ». Ensemble, ils forment une empreinte digitale unique.

• Projets

• 1 Participation à une conférence, un congrès
    • 1 Présentation orale

The Living Light Conference 2016