The color concept construction process in 8-10 year-old children: looking for operational invariants

Titre traduit de la contribution: La construction du concept de couleur chez les enfants entre 8 et 10 ans : à la recherche d'invariants opératoires

Gabriel Carvalho, Andressa Xavier Zinato de Carvalho

Résultats de recherche: Contribution dans un livre/un catalogue/un rapport/dans les actes d'une conférenceArticle dans les actes d'une conférence/un colloque

11 Téléchargements (Pure)

Résumé

This paper was a result of a longitudinal research which is still on course. This research counted with 63 children, students in a public school, from 8 to 10 years old in Minas Gerais state (Brazil). Our goal was to identify which operational invariants were used by the children on a color/ shadow construction situation through the use of a projector. We considered the solutions proposed by the children and also their own graphic notation. We’ve chosen Vergnaud’s Conceptual Fields theory to identify the operational invariants. The conclusions point out that the understanding of colors by the children is a result of a differentiation between shades of brightness and dark. Our contribution relies on the new feature brought to Conceptual Fields theory’s analytical framework which is the ability to evaluate the colors’ conceptualization process in children.
Titre traduit de la contributionLa construction du concept de couleur chez les enfants entre 8 et 10 ans : à la recherche d'invariants opératoires
langue originaleAnglais
titreThe 15th Conference of the European Science Education Research Association (ESERA)
Sous-titreAugust 28 - September 1, 2023, Cappadocia, Türkiye
Lieu de publicationCappadocia
Pages71
Nombre de pages1
Etat de la publicationPublié - 28 août 2023

mots-clés

  • théorie des champs conceptuels
  • invariants opératoires
  • couleur

Contient cette citation