Résultats de recherche: Contribution à un journal/une revueArticle

Bending the planar trigonal boron center of triphenylborane by connecting its aryl rings with carbon or phosphorus linkers gave access to a series of 9-boratriptycene derivatives with unprecedented structures and reactivities. NMR spectroscopy and X-ray diffraction of the Lewis adducts of these non-planar boron Lewis acids with weak Lewis base revealed particularly strong covalent bond formation. The first Lewis adduct of a trivalent boron compounds with the Tf 2N anion illustrates the unrivaled Lewis acidity of these species. Increasing the pyramidalization of the boron center and using a cationic phosphonium linker resulted in an exceptional enhancement of Lewis acidity. Introduction of a phosphorus and a boron atom at each edge of a triptycene framework, allowed access to new bifunctional Lewis acid-base 9-phospha-10-boratriptycenes featuring promising reactivity for the activation of carbon-halogen bonds.

langue originaleAnglais
Pages (de - à)16889-16893
Nombre de pages5
journalAngewandte Chemie International Edition
Volume58
Numéro de publication47
Les DOIs
Etat de la publicationPublié - 18 nov. 2019

Empreinte digitale Examiner les sujets de recherche de « Pushing the Lewis Acidity Boundaries of Boron Compounds With Non‐Planar Triarylboranes Derived from Triptycenes ». Ensemble, ils forment une empreinte digitale unique.

• Équipement

• Activités

• 1 Présentation orale

Conférence invitée à l'Université de Toulouse