Photonic scales of Hoplia coerulea beetle: any colour you like

Sébastien Mouchet, Michaël Lobet, Branko Kolaric, Anna Kaczmarek, Rik Van Deun, Peter Vukusic, Olivier Deparis, Eloïse Van Hooijdonk

Résultats de recherche: Contribution dans un livre/un catalogue/un rapport/dans les actes d'une conférenceArticle dans les actes d'une conférence/un colloque

The scales covering the elytra and thorax of the male Hoplia coerulea scarab beetle are a specific case of natural photonic structure encased by a fluid-permeable envelope. These scales display several optical effects including structural colouration, fluid-induced colour changes, fluorescence emission and fluid-induced fluorescence changes. Although the photonic structure is not directly exposed to the environment, optical changes are known to be induced by liquids and vapours. These changes are controlled by the envelope that mediates exchanges with the surrounding environment. The optical system comprising the photonic structure and the envelope was previously termed "photonic cell". Novel possibilities to develop functional photonic materials and smart coatings are offered by such a system through a bioinspired approach. This technological potential motivated us to analyse theoretically, through numerical simulations, the water-induced changes of optical properties of light emitters embedded in a photonic structure inspired by H. coerulea beetle's scales.
langue originaleAnglais
titrePhotonic scales of Hoplia coerulea beetle: any colour you like
EditeurMaterials Today: Proceedings
Pages4979-4986
Nombre de pages8
Volume4
Edition4
ISBN (imprimé)0444425241
Les DOIs
Etat de la publicationPublié - 2017
EvénementThe Living Light Conference 2016 - San Diego, États-Unis
Durée: 4 mai 20166 mai 2016

Série de publications

NomMaterials Today: Proceedings

Comité scientifique

Comité scientifiqueThe Living Light Conference 2016
PaysÉtats-Unis
La villeSan Diego
période4/05/166/05/16

Empreinte digitale Examiner les sujets de recherche de « Photonic scales of Hoplia coerulea beetle: any colour you like ». Ensemble, ils forment une empreinte digitale unique.

• Projets

Équipement

• Activités

• 4 Présentation orale