Liquid-induced colour change in a beetle: The concept of a photonic cell

Résultats de recherche: Contribution à un journal/une revueArticle

The structural colour of male Hoplia coerulea beetles is notable for changing from blue to green upon contact with water. In fact, reversible changes in both colour and fluorescence are induced in this beetle by various liquids, although the mechanism has never been fully explained. Changes enacted by water are much faster than those by ethanol, in spite of ethanols more rapid spread across the elytral surface. Moreover, the beetles photonic structure is enclosed by a thin scale envelope preventing direct contact with the liquid. Here, we note the presence of sodium, potassium and calcium salts in the scale material that mediate the penetration of liquid through putative micropores. The result leads to the novel concept of aphotonic cell: namely, a biocompatible photonic structure that is encased by a permeable envelope which mediates liquid-induced colour changes in that photonic structure. Engineered photonic cells dispersed in culture media could revolutionize the monitoring of cell-metabolism.

langue originaleAnglais
Numéro d'article19322
Nombre de pages10
journalScientific Reports
Volume6
Les DOIs
Etat de la publicationPublié - 13 janv. 2016

Empreinte digitale Examiner les sujets de recherche de « Liquid-induced colour change in a beetle: The concept of a photonic cell ». Ensemble, ils forment une empreinte digitale unique.

• Projets

Équipement

ELISE(XPS et ToF-SIMS)

Pierre Louette (!!Manager) & Stéphane Lucas (!!Manager)