Freshmen’s intention to engage in faculty mentoring: applying the theory of planned behavior

Titre traduit de la contribution: L’intention des étudiants de première année de s’engager dans le mentorat universitaire : appliquer la théorie du comportement planifié

Johanne Huart, Laurent Leduc, Nathanael Laurent, Natacha Martynow, Déborah Malengrez, Fabienne Compère, Célia Charbaut, Dominique Verpoorten

Résultats de recherche: Contribution à un journal/une revueArticleRevue par des pairs

While faculty to freshmen mentoring (FFM) has been shown to benefit freshmen, not all of them wish to engage in such a program when entering higher education. This questionnaire survey (N = 551) built on the theory of planned behavior to investigate the determinants of freshmen’s intention to engage in a large-scale FFM program called POLLEM. Results showed that general factors were at work, as well as factors specific to mentoring and to FFM in particular. They revealed that freshmen’s experiential attitude, descriptive norm, injunctive norm and perceived ability matter and highlighted key underlying beliefs (e.g. mentoring boosts self-esteem, shyness impedes engagement) as playing a major role. This study therefore confirmed the relevance of the TPB for understanding/studying the decision to engage in mentoring and for designing interventions likely to boost it.
Titre traduit de la contributionL’intention des étudiants de première année de s’engager dans le mentorat universitaire : appliquer la théorie du comportement planifié
langue originaleAnglais
Pages (de - à)574-596
Nombre de pages23
journalMentoring & Tutoring: Partnership in Learning
Volume31
Numéro de publication5
Les DOIs
Etat de la publicationPublié - 15 oct. 2023

Empreinte digitale

Examiner les sujets de recherche de « L’intention des étudiants de première année de s’engager dans le mentorat universitaire : appliquer la théorie du comportement planifié: applying the theory of planned behavior ». Ensemble, ils forment une empreinte digitale unique.

Contient cette citation