Does CLIL shape language attitudes and motivation? Interactions with target languages and instruction levels

Audrey De Smet, Laurence Mettewie, Philippe Hiligsmann, Benoît Galand, Luk Van Mensel

Résultats de recherche: Contribution à un journal/une revueArticle

Résumé

Besides being promoted as a way to improve target language proficiency, Content and Language Integrated Learning (CLIL) is also believed to positively impact socio-affective variables such as language attitudes and motivation. Yet, few extensive empirical studies exist on these aspects in CLIL. The present contribution aims to address this gap in the literature by investigating language attitudes and motivation in CLIL on a large scale across two target languages (English and Dutch) and two instruction levels (primary and secondary). Questionnaire data were collected from 896 pupils in French-speaking Belgium measuring their language attitudes in terms of perceived easiness and attractiveness of the target language and their motivation in terms of expectancy for success, task value and cost. Results of the MANCOVAs show pupils report more positive attitudes and higher motivation in CLIL compared to non-CLIL and in English compared to Dutch. However, these differences mainly appear at secondary level, suggesting more favorable profiles develop after the fifth grade, which is the onset of formal foreign language instruction for non-CLIL pupils. Moreover, the effect sizes indicate that the target language (English vs. Dutch) plays a more crucial role than CLIL vs. non-CLIL regarding language attitudes and motivation.
langue originaleAnglais
Nombre de pages20
journalInternational Journal of Bilingualism and Bilingual Education
Date de mise en ligne précoce3 nov. 2019
Les DOIs
Etat de la publicationE-pub ahead of print - 3 nov. 2019

Empreinte digitale Examiner les sujets de recherche de « Does CLIL shape language attitudes and motivation? Interactions with target languages and instruction levels ». Ensemble, ils forment une empreinte digitale unique.

  • Projets

    Socio-affective variables in primary and secondary CLIL schools

    De Smet, A., METTEWIE, L. & Hiligsmann, P.

    1/10/1430/09/19

    Projet: Projet de thèse

    Activités

    • 2 Participation à un Colloque, une journée d'étude
    • 1 Consultance
    • 1 Présentation orale

    L'immersion en question(s). Résultats d'un projet de recherche multidisciplinaire.

    Philippe Hiligsmann (Conférencier), , Luk Van Mensel (Conférencier), , Kristel Van Goethem (Conférencier), , Fanny Meunier (Conférencier), , Benoît Galand (Conférencier), , Laurence Mettewie (Conférencier), , Arnaud Szmalec (Orateur), , Amélie Bulon (Orateur), , Audrey De Smet (Orateur), , Isa Hendrikx (Orateur), & Morgane Simonis (Orateur)

    8 mai 2019

    Activité: Types de Participation ou d'organisation d'un événementParticipation à un Colloque, une journée d'étude

    Buurtalen: Belevingsonderzoek Nederlands als vreemde taal

    Laurence METTEWIE (Consultant)

    15 mars 201931 déc. 2021

    Activité: Types de ConseilConsultance

    Intercommunautair symposium over CLIL

    Philippe Hiligsmann (Conférencier), , Laurence Mettewie (Conférencier), , Arnaud Szmalec (Conférencier), , Benoît Galand (Orateur), , Fanny Meunier (Orateur), , Kristel Van Goethem (Orateur), , Luk Van Mensel (Orateur), , Amélie Bulon (Orateur), , Audrey De Smet (Orateur), , Isa Hendrikx (Orateur), & Morgane Simonis (Orateur)

    8 févr. 2018

    Activité: Types de Participation ou d'organisation d'un événementParticipation à un Colloque, une journée d'étude

    Presse/médias

    Les éclaireurs (RTBF La Première)

    Laurence Mettewie

    8/02/20

    1 Contribution média

    Presse/Médias: Recherche

    Contient cette citation