Projets par an
Résumé
This article wants to make a case for research into the historical dynamics of language ideologies, from the perspective of the long 'language conflict' in Belgium. Although the prominent language-ideological baggage of this conflict has been pointed out more than once, the precise ways and mechanisms through which language ideologies emerge, compete, transform or return over a longer time span have been less extensively explored. We attempt to reiterate and expand existing rationales for such a historical perspective, and provide a brief empirical illustration using parliamentary data from the Language-in-Education Acts of 1883 and 1963. This will shed light on the layered and adaptive behavior of a language-ideological 'classic' (the belief that 'language', 'nation', and 'people' neatly coincide), and hints at the further nuancing potential of a historical and diachronic perspective on language ideology.
langue originale | Néerlandais |
---|---|
Pages (de - à) | 143-166 |
journal | Handelingen van de Koninklijke Zuid-Nederlandse Maatschappij voor Taal- en Letterkunde en Geschiedenis |
Volume | 76 |
Numéro de publication | 1 |
Etat de la publication | Publié - 2023 |
Projets
- 1 Actif
-
Langues d'instruction et instruction des langues dans le discours parlementaire belge (1883-aujourd'hui) : conflit, politique et idéologies linguistiques
Vierendeels, I. (Responsable du Projet) & Mettewie, L. (Promoteur)
1/10/19 → 30/09/25
Projet: Projet de thèse
Activités
- 2 Présentation orale
-
Le passé jamais vraiment dépassé. Analyse des discussions parlementaires sur l'apprentissage des langues en Belgique
Vierendeels, I. (Orateur)
21 mai 2024Activité: Discours ou présentation › Présentation orale
-
Taalideologieën op tournée
Vierendeels, I. (Orateur) & Mettewie, L. (Orateur)
18 mars 2023Activité: Discours ou présentation › Présentation orale