Classroom anxiety and enjoyment in CLIL and non-CLIL: Does the target language matter?

Audrey De Smet, Laurence Mettewie, Benoît Galand, Philippe Hiligsmann, Luk Van Mensel

Résultats de recherche: Contribution à un journal/une revueArticle

14 Téléchargements (Pure)

Résumé

This study investigates pupils’ anxiety and enjoyment in the classroom when learning a second or foreign language. The particularity of this study lies in the comparison of two target languages (English and Dutch) in two educational contexts (CLIL and non-CLIL) at different instruction levels (primary and secondary education). While most research on Content and Language Integrated Learning (CLIL) focuses on English as a target language, the Belgian context calls for a comparison with the language of the « other » community, in this case Dutch. Data were collected from 896 pupils in French-speaking Belgium through a self-report questionnaire measuring pupils’ anxiety and enjoyment in the classroom, along with background characteristics. Results indicate that while CLIL pupils experience significantly less anxiety than their non-CLIL counterparts, English learners report significantly less anxiety and more enjoyment than Dutch learners. This suggests an important role of the target language for emotional engagement in the classroom and calls for further investigation into the role of target language perceptions. Finally, the interactions with instruction level reveal that while primary school pupils report stronger emotions, the effects of CLIL and English are much larger at secondary level.
langue originaleAnglais
Pages (de - à)47-71
Nombre de pages25
journalStudies in Second Language Learning and Teaching
Volume8
Numéro de publication1
Date de mise en ligne précocemars 2018
Les DOIs
Etat de la publicationPublié - mars 2018

Empreinte digitale Examiner les sujets de recherche de « Classroom anxiety and enjoyment in CLIL and non-CLIL: Does the target language matter? ». Ensemble, ils forment une empreinte digitale unique.

  • Projets

    Socio-affective variables in primary and secondary CLIL schools

    De Smet, A., METTEWIE, L. & Hiligsmann, P.

    1/10/1430/09/19

    Projet: Projet de thèse

    Activités

    • 8 Participation à un Colloque, une journée d'étude
    • 2 Présentation orale
    • 1 Participation à une conférence, un congrès

    Anéla Najaarstudiedag

    Laurence Mettewie (Conférencier), , Luk Van Mensel (Orateur), , Benoît Galand (Orateur), , Philippe Hiligsmann (Orateur), & Audrey De Smet (Orateur)

    18 oct. 2019

    Activité: Types de Participation ou d'organisation d'un événementParticipation à un Colloque, une journée d'étude

    Assessing CLIL. International perspectives.

    Luk Van Mensel (Conférencier), , Isa Hendrikx (Conférencier), , Amélie Bulon (Conférencier), , Morgane Simonis (Conférencier), , Audrey De Smet (Conférencier), , Philippe Hiligsmann (Orateur), , Kristel Van Goethem (Orateur), , Benoît Galand (Orateur), , Laurence Mettewie (Orateur), , Fanny Meunier (Orateur), & Arnaud Szmalec (Orateur)

    7 mai 2019

    Activité: Types de Participation ou d'organisation d'un événementParticipation à un Colloque, une journée d'étude

    Assessing CLIL. International perspectives.

    Luk Van Mensel (Membre du Comité Scientifique), & Laurence Mettewie (Membre du Comité Scientifique)

    7 mai 20199 mai 2019

    Activité: Types de Participation ou d'organisation d'un événementParticipation à un Colloque, une journée d'étude

    Contient cette citation