Assessing Content and Language Integrated Learning (CLIL) in the French-speaking Community of Belgium: linguistic, cognitive and educational perspectives

Philippe Hiligsmann, Luk Van Mensel, Benoît Galand, Laurence Mettewie, Fanny Meunier, Arnaud Sczmalec, Kristel Van Goethem, Amélie Bulon, Audrey De Smet, Isa Hendrikx, Morgane Simonis

Résultats de recherche: Contribution à un journal/une revueArticle

85 Téléchargements (Pure)

Résumé

In times of globalization, policies increasingly promote multilingualism as a strong social and economic asset. One way to foster multilingualism in education is Content and Language Integrated Learning (CLIL), a didactic method in which school subjects are taught in a different target language than the mainstream school language. In the French-speaking Community of Belgium, schools have been allowed to provide CLIL education in Dutch, English or German since 1998. To this day, however, we only have an incomplete and fragmented view on how CLIL differs from non-CLIL education and on how it impacts second/foreign language acquisition. The aim of this contribution is threefold: (a) to discuss the particularities of CLIL education in French-speaking Belgium, (b) to give an overview of the research conducted on CLIL education in French-speaking Belgium, and (c) to briefly present the goals of a large-scale longitudinal and interdisciplinary study currently being conducted at Université catholique de Louvain and Université de Namur. This interdisciplinary study aims to make a strong empirical and theoretical contribution to both the public debate and the ongoing international scientific discussions on multilingualism in general and CLIL in particular.
langue originaleAnglais
Pages (de - à)1-24
journalCahiers du GIRSEF
Volume109
Etat de la publicationPublié - 2017

Empreinte digitale Examiner les sujets de recherche de « Assessing Content and Language Integrated Learning (CLIL) in the French-speaking Community of Belgium: linguistic, cognitive and educational perspectives ». Ensemble, ils forment une empreinte digitale unique.

  • Projets

    Activités

    • 8 Participation à un Colloque, une journée d'étude
    • 3 Participation à une conférence, un congrès

    Anéla Najaarstudiedag

    Laurence Mettewie (Conférencier), , Luk Van Mensel (Orateur), , Benoît Galand (Orateur), , Philippe Hiligsmann (Orateur), & Audrey De Smet (Orateur)

    18 oct. 2019

    Activité: Types de Participation ou d'organisation d'un événementParticipation à un Colloque, une journée d'étude

    Assessing CLIL. International perspectives.

    Luk Van Mensel (Conférencier), , Isa Hendrikx (Conférencier), , Amélie Bulon (Conférencier), , Morgane Simonis (Conférencier), , Audrey De Smet (Conférencier), , Philippe Hiligsmann (Orateur), , Kristel Van Goethem (Orateur), , Benoît Galand (Orateur), , Laurence Mettewie (Orateur), , Fanny Meunier (Orateur), & Arnaud Szmalec (Orateur)

    7 mai 2019

    Activité: Types de Participation ou d'organisation d'un événementParticipation à un Colloque, une journée d'étude

    L'immersion en question(s). Résultats d'un projet de recherche multidisciplinaire.

    Philippe Hiligsmann (Conférencier), , Luk Van Mensel (Conférencier), , Kristel Van Goethem (Conférencier), , Fanny Meunier (Conférencier), , Benoît Galand (Conférencier), , Laurence Mettewie (Conférencier), , Arnaud Szmalec (Orateur), , Amélie Bulon (Orateur), , Audrey De Smet (Orateur), , Isa Hendrikx (Orateur), & Morgane Simonis (Orateur)

    8 mai 2019

    Activité: Types de Participation ou d'organisation d'un événementParticipation à un Colloque, une journée d'étude

    Contient cette citation

    Hiligsmann, P., Van Mensel, L., Galand, B., Mettewie, L., Meunier, F., Sczmalec, A., Van Goethem, K., Bulon, A., De Smet, A., Hendrikx, I., & Simonis, M. (2017). Assessing Content and Language Integrated Learning (CLIL) in the French-speaking Community of Belgium: linguistic, cognitive and educational perspectives. Cahiers du GIRSEF, 109, 1-24.