A multilevel algorithm for solving the trust-region subproblem

Philippe Toint, D. Tomanos, Melissa Weber Mendonca

Résultats de recherche: Contribution à un journal/une revueArticle

114 Téléchargements (Pure)

We present a multilevel numerical algorithm for the exact solution of the Euclidean trust-region subproblem. This particular subproblem typically arises when optimizing a nonlinear (possibly non-convex) objective function whose variables are discretized continuous functions, in which case the different levels of discretization provide a natural multilevel context. The trust-region problem is considered at the highest level (corresponding to the finest discretization), but information on the problem curvature at lower levels is exploited for improved efficiency. The algorithm is inspired by the method described in [J.J. More and D.C. Sorensen, On the use of directions of negative curvature in a modified Newton method, Math. Program. 16(1) (1979), pp. 1-20], for which two different multilevel variants will be analysed. Some preliminary numerical comparisons are also presented. © 2009 Taylor & Francis.
langue originaleAnglais
Pages (de - à)299-311
Nombre de pages13
journalOptimization Methods and Software
Volume24
Numéro de publication2
Les DOIs
Etat de la publicationPublié - 1 avr. 2009

Empreinte digitale Examiner les sujets de recherche de « A multilevel algorithm for solving the trust-region subproblem ». Ensemble, ils forment une empreinte digitale unique.

• Projets

Optimisation multi-échelle non-linéaire

SARTENAER, A., TOINT, P., Malmedy, V., Tomanos, D. & Weber Mendonca, M.

1/07/0431/07/11

Projet: Recherche

• 1 Participation à un Colloque, une journée d'étude

European Multigrid Conference (EMG2014)