Si vous avez apporté des modifications à Pure, elles seront bientôt visibles.

Résultat de recherche 2004 2019

2019
4 Downloads (Pure)

CLIL, an elitist language learning approach? A background analysis of English and Dutch CLIL pupils in French-speaking Belgium.

Van Mensel, L., Galand, B., Hiligsmann, P. & Mettewie, L., 1 janv. 2019, Dans : Language, Culture and Curriculum.

Résultats de recherche: Contribution à un journal/une revueArticle

Belgium
speaking
pupil
language
learning
instruction
interaction
language
learning
pupil

Effects of input on L2 writing in English and Dutch: CLIL and non-CLIL learners in French-speaking Belgium

Van Mensel, L., Bulon, A., Hendrikx, I., Meunier, F. & Van Goethem, K., déc. 2019, (Accepté/sous presse) Dans : Journal of Immersion and Content-Based Language Education.

Résultats de recherche: Contribution à un journal/une revueArticle

L2 Writing
Content and Language Integrated Learning
Language
Belgium
Formal Languages

Le multilinguisme en contexte éducatif au XXIe siècle: perspectives critiques

Van Mensel, L. (Rédacteur invité) & Helot, C. (Rédacteur invité), 22 nov. 2019, Dans : Cahiers internationaux de sociolinguistique. 16, 208 p.

Résultats de recherche: Contribution à un journal/une revueNuméro spécial

Linguistic Landscapes and Minority Languages

Gorter, D., Marten, H. F. & Van Mensel, L., 2019, The Palgrave Handbook of Minority Languages and Communities. Hogan-Brun, G. & O'Rourke, B. (eds.). Palgrave MacMillan, p. 481-506 26 p.

Résultats de recherche: Contribution dans un livre/un catalogue/un rapport/dans les actes d'une conférenceChapitre (revu par des pairs)

minority
linguistics
language
policy on language
Basque
2018
10 Downloads (Pure)

Classroom anxiety and enjoyment in CLIL and non-CLIL: Does the target language matter?

De Smet, A., Mettewie, L., Galand, B., Hiligsmann, P. & Van Mensel, L., mars 2018, Dans : Studies in Second Language Learning and Teaching. 8, 1, p. 47-71 25 p.

Résultats de recherche: Contribution à un journal/une revueArticle

Accès ouvert
File
anxiety
classroom
language
learning
pupil

Family Language Policy: maintaining an endangered language in the home, by Cassie Smith-Christmas

Van Mensel, L., 2 mai 2018, Dans : Language and Education. p. 1-3 3 p.

Résultats de recherche: Contribution à un journal/une revueCritique de livre/film/article

65 Downloads (Pure)
Accès ouvert
File
4 Downloads (Pure)

‘Quiere koffie?’: The multilingual familylect of transcultural families

Van Mensel, L., 3 juil. 2018, Dans : International Journal of Multilingualism. 15, 3, p. 233-248 16 p.

Résultats de recherche: Contribution à un journal/une revueArticle

language policy
interaction
language
Transcultural
multilingualism
2017
59 Downloads (Pure)

Assessing Content and Language Integrated Learning (CLIL) in the French-speaking Community of Belgium: linguistic, cognitive and educational perspectives

Hiligsmann, P., Van Mensel, L., Galand, B., Mettewie, L., Meunier, F., Sczmalec, A., Van Goethem, K., Bulon, A., De Smet, A., Hendrikx, I. & Simonis, M., 2017, Dans : Cahiers du GIRSEF. 109, p. 1-24

Résultats de recherche: Contribution à un journal/une revueArticle

Accès ouvert
File
Belgium
speaking
linguistics
language
learning
3 Downloads (Pure)

Effects of input on written proficiency in L2 English and Dutch: CLIL and non-CLIL learners in French-speaking Belgium

Van Mensel, L., Bulon, A., Hendrikx, I., Meunier, F. & Van Goethem, K., 2017, (Non publié).

Résultats de recherche: Contribution à un événement scientifique (non publié)Poster

File
Accès ouvert
learning motivation
parents
interview
language
social background

Multilingual family practices: an interactional study

Van Mensel, L., 2017, (Accepté/sous presse) Urban multilingualism in the European Union: bridging the gap between language policies and language practices. Caliendo, G., Janssens, R., Slembrouck, S. & Van Avermaet, P. (eds.). Mouton de Gruyter, (Contributions to the Sociology of Language).

Résultats de recherche: Contribution dans un livre/un catalogue/un rapport/dans les actes d'une conférenceChapitre (revu par des pairs)

"Ni yao shenme? Patatje?" Gezinstaalbeleid en meertalige praktijken in een Chinees migrantengezin

Van Mensel, L. & Yao, L-H., 2017, Dans : Tijdschrift voor Nederlandse Taal- en Letterkunde . 133, 3, p. 159-181 23 p.

Résultats de recherche: Contribution à un journal/une revueArticle

language policy
parents
immigrant
language education
interview
2016
5 Downloads (Pure)

Assessing Dutch and English immersion education in French-speaking Belgium

Van Mensel, L. & Hiligsmann, P., 2016, (Non publié).

Résultats de recherche: Contribution à un événement scientifique (non publié)Poster

File
Accès ouvert

Children and choices. The effect of macro language policy on the individual agency of parents in Brussels

van Mensel, L., 2016, Dans : Language Policy. 15, p. 547-560

Résultats de recherche: Contribution à un journal/une revueArticle

Accès ouvert
policy on language
parents
language policy
multilingualism
micro level

Linguistic Landscapes

Van Mensel, L., Vandenbroucke, M. & Blackwood, R., 2016, Oxford Handbook of Language and Society. Garcia, O., Flores, N. & Spotti, M. (eds.). Oxford: Oxford University Press, p. 423-449

Résultats de recherche: Contribution dans un livre/un catalogue/un rapport/dans les actes d'une conférenceChapitre (revu par des pairs)

2015
4 Downloads (Pure)

Acquisition of intensifying constructions in Dutch and English by French-speaking CLIL and non-CLIL learners

Hendrikx, I., Van Goethem, K., Hiligsmann, P. & Van Mensel, L., 2015, (Non publié).

Résultats de recherche: Contribution à un événement scientifique (non publié)Poster

File
7 Downloads (Pure)

How to measure and integrate socio-affective variables in the evaluation of CLIL

De Smet, A., Mettewie, L., Van Mensel, L., Hiligsmann, P. & Galand, B., 2015, (Non publié).

Résultats de recherche: Contribution à un événement scientifique (non publié)Poster

File
15 Downloads (Pure)

The role of socio-affective variables in French-speaking CLIL and non-CLIL learners

De Smet, A., Meunier, F., Mettewie, L., Galand, B. & Van Mensel, L., 2015, (Non publié).

Résultats de recherche: Contribution à un événement scientifique (non publié)Poster

File
2012

All is quiet on the Eastern Front? Language Contact along the French-German Language Border in Belgium.

Van Mensel, L. & Darquennes, J., 2012, Minority Languages in the Linguistic Landscape. Gorter, D., Marten, H. F. & Van Mensel, L. (eds.). Basingstoke: Palgrave MacMillan, p. 164-180 17 p.

Résultats de recherche: Contribution dans un livre/un catalogue/un rapport/dans les actes d'une conférenceChapitre (revu par des pairs)

13 Downloads (Pure)

Clins d’œil bilingues dans le paysage linguistique de Montréal et Bruxelles: Analyse et illustration de mécanismes parallèles

Mettewie, L., Lamarre, P. & Van Mensel, L., 2012, Linguistic Landscapes, Multilingualism and Social Change. Hélot, C., Barni, M., Janssens, R. & Bagna, C. (eds.). Bern: Peter Lang Verlag, p. 201-216 16 p.

Résultats de recherche: Contribution dans un livre/un catalogue/un rapport/dans les actes d'une conférenceChapitre (revu par des pairs)

Accès ouvert
File

Minority Languages in the Linguistic Landscape

Gorter, D. (Ed.), Marten, H. F. (Ed.) & Van Mensel, L. (Ed.), 2012, Basingstoke: Palgrave MacMillan.

Résultats de recherche: Livre/Rapport/RevueLivre

Minority Languages through the Lens of the Linguistic Landscape

Van Mensel, L., Marten, H. F. & Gorter, D., 2012, Minority Languages in the Linguistic Landscape. Gorter, D., Marten, H. F. & Van Mensel, L. (eds.). Basingstoke: Palgrave MacMillan, p. 319-323

Résultats de recherche: Contribution dans un livre/un catalogue/un rapport/dans les actes d'une conférenceChapitre

Studying Minority Languages in the Linguistic Landscape

Marten, H. F., Van Mensel, L. & Gorter, D., 2012, Minority Languages in the Linguistic Landscapes. Gorter, D., Marten, H. F. & Van Mensel, L. (eds.). Basingstoke: Palgrave MacMillan, p. 1-15

Résultats de recherche: Contribution dans un livre/un catalogue/un rapport/dans les actes d'une conférenceChapitre

2009

Multilingualism at all costs: Language use and language needs in business in Brussels

Mettewie, L. & Van Mensel, L., 2009, Dans : Sociolinguistica . 23, p. 131-149 19 p.

Résultats de recherche: Contribution à un journal/une revueArticle

Vreemde talen in Brusselse bedrijven

Van Mensel, L. & Mettewie, L., 2009, Met Nederlands aan de slag. Au travail, en néerlandais. Hiligsmann, P. (Ed.). LLN: Presses universitaires de Louvain, p. 59-65

Résultats de recherche: Contribution dans un livre/un catalogue/un rapport/dans les actes d'une conférenceChapitre

2008

De economische (meer)waarde van meertaligheid: vreemde talen in het Brusselse bedrijfsleven

Van Mensel, L. & Mettewie, L., 2008, Dans : n/f. 8, p. 101-124 24 p.

Résultats de recherche: Contribution à un journal/une revueArticle

153 Downloads (Pure)

Le bilinguisme, coûte que coûte

Van Mensel, L. & Mettewie, L., 2008, Actes de colloque: Le français, une langue pour l'entreprise. Paris: Délégation générale à la langue française et aux langues de France

Résultats de recherche: Contribution dans un livre/un catalogue/un rapport/dans les actes d'une conférenceArticle dans les actes d'une conférence/un colloque

File
2007
33 Downloads (Pure)
File

The development of reading and listening skills in French and Dutch by Francophone and Dutch-speaking pupils in Brussels

Van Mensel, L., Housen, A., Janssens, S. & Pierrard, M., 2007, Onderwijsonderzoek : redelijk eigenzinnig ?!. Van Looy, L., Coninx, M. & Lochtman, K. (eds.). Brussel: VUBPress, p. 179-189

Résultats de recherche: Contribution dans un livre/un catalogue/un rapport/dans les actes d'une conférenceChapitre (revu par des pairs)

2006

Publieksonderzoek gemeenschapscentra. Een onderzoek naar het profiel van de Vlaamse gemeenschapscentra in Brussel.

Van Mensel, L. & Janssens, R., 2006, Brussel: BRIO.

Résultats de recherche: Livre/Rapport/RevueAutre rapport

2005

A longitudinal survey of reading and listening skills in French and Dutch of Francophone and Dutch-speaking pupils in Brussels.

Van Mensel, L. & Janssens, S., 2005, Language, Attitudes & Education in Multilingual Cities. Witte, E., Mensel, V., Pierrard, L., Mettewie, M., Housen, L., De, A. & Groof, R. (eds.). Wetteren: Universa Press, p. 143-152 10 p.

Résultats de recherche: Contribution dans un livre/un catalogue/un rapport/dans les actes d'une conférenceChapitre

De ontwikkeling van productieve NT2 vaardighedenvan Franstalige leerlingen in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel.

Van Mensel, L. & Janssens, S., 2005, Dans : Toegepaste taalwetenschap in artikelen. 73, p. 179-189

Résultats de recherche: Contribution à un journal/une revueArticle

Franstalige leerlingen in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel: verslag van een effectenstudie.

Mettewie, L., Housen, A., Pierrard, M. & Van Mensel, L., 2005, Dans : School en samenleving. 8, 87, p. 1-21 21 p.

Résultats de recherche: Contribution à un journal/une revueArticle

Language, Attitudes and Education in Multilingual Cities

Witte, E. (Ed.), Van Mensel, L. (Ed.), Pierrard, M. (Ed.), Mettewie, L. (Ed.), Housen, A. (Ed.) & De Groof, R. (Ed.), 2005, Wetteren: Universa Press.

Résultats de recherche: Livre/Rapport/RevueLivre

Meten van Tweetaligheid in het Nederlandstalig Onderwijs in Brussel: methodologische aspecten van een longitudinaal onderzoek

Van Mensel, L., Janssens, S., Housen, A. & Pierrard, M., 2005, Meten en Onderwijskundig Onderzoek. Proceedings van de 32e Onderwijs Research Dagen 2005. Gent: Universiteit Gent, p. 439-440

Résultats de recherche: Contribution dans un livre/un catalogue/un rapport/dans les actes d'une conférenceArticle dans les actes d'une conférence/un colloque

Multilinguisme dans l'enseignement néerlandophone à Bruxelles: résultats d'une étude pilote.

Van Mensel, L., Housen, A., Mettewie, L. & Pierrard, M., 2005, Language, attitudes and education in multilingual cities.. Witte, E., Van Mensel, L., Pierrard, M., Mettewie, L., Housen, A. & De Groof, R. (eds.). Wetteren: Universa Press, p. 133-142 10 p.

Résultats de recherche: Contribution dans un livre/un catalogue/un rapport/dans les actes d'une conférenceChapitre

Nederlandse taalvaardigheid van Franstalige leerlingen in het Nederlandstalig onderwijs in Brussel: een longitudinaal onderzoek.

Van Mensel, L., 2005, Brusselse Thema's 14. Brussel: VUBPress, p. 277-292

Résultats de recherche: Contribution dans un livre/un catalogue/un rapport/dans les actes d'une conférenceChapitre (revu par des pairs)

2004

Taalvaardigheid van Nederlandstalige en Franstalige leerlingen in het Nederlandstalig secundair onderwijs in Brussel

Van Mensel, L., Housen, A. & Pierrard, M., 2004, Brusselse Thema's 12. Brussel: VUBPress, p. 67-110

Résultats de recherche: Contribution dans un livre/un catalogue/un rapport/dans les actes d'une conférenceChapitre (revu par des pairs)