Profil personnel

Présentation

Julie Masset is a lecturer in Marketing and the mobility coordinator at the Faculty of economics, social sciences and business administration at the University of Namur. She is a member of CeRCLe (Center for Research on Consumption and Leisure) and of CCMS (Center on Consumers and Marketing Strategy). She completed her PhD in economics and business administration at the University of Namur in 2015. Her thesis explores the processes through which meanings are given to tourist objects and how these meanings evolve through time and space. Taken together, her findings bring a holistic and dynamic perspective to the relationships between consumers and their special possessions. She was also a visiting scholar at the Schulich School of Business (Toronto) in 2013-2014.

 

Diplômes

Doctor of Philosophy in Economics and Management, 2015, University of Namur.

Master in Business Engineering, 2008, FUNDP.

 

Prix/Distinctions

2017 Best paper award at the Travel and Tourism Research Association (TTRA) Conference-European Chapter (Paper "The transition of tourist souvenirs: From the holiday experience to everyday life")

Prix/Distinctions

2017 Best paper award at the Travel and Tourism Research Association (TTRA) Conference-European Chapter (Paper "The transition of tourist souvenirs: From the holiday experience to everyday life")

 

2015 Outstanding Paper award in International Journal of Culture, Tourism and Hospitality Research (Paper "This is a piece of coral received from captain Bob": Meanings and functions of tourist souvenirs) 

Empreinte digitale L’empreinte digitale est basée sur l’exploration du texte des documents scientifiques d’individus afin de créer un index de termes pondérés, qui définit les thèmes clés de chaque chercheur individuel.

  • 1 Profils similaires
Tourists Business & Economie
Deity Business & Economie
tourist sciences sociales
typology sciences sociales
Interpretive Business & Economie
Grounded theory Business & Economie
Identity construction Business & Economie
Mauritius sciences sociales

Projets 2008 2015

Résultat de recherche 2010 2017

A Journey Inside Tourist Souvenirs

Decrop, A. & Masset, J. 2017 Co-Creation and Well-Being in Tourism. Antonia, C., Metin, K., Juergen, G. & Alan, F. (eds.). Springer, p. 61 66 p.

Résultats de recherche: Contribution dans un livre/un catalogue/un rapport/dans les actes d'une conférenceChapitre

Le patrimoine culturel immatériel et le tourisme

Masset, J. 2017 Patrimoine Culturel Immatériel- Transmission, Documentation, Valorisation. Lempereur, F. (Ed.). Presses Universitaires de Liège

Résultats de recherche: Contribution dans un livre/un catalogue/un rapport/dans les actes d'une conférenceChapitre (revu par des pairs)

The transition of tourist souvenirs: From the holiday experience to everyday life

Masset, J. & Decrop, A. 26 avr. 2017 TTRA (Travel and Tourism Research Association) Europe Chapter. Angers

Résultats de recherche: Contribution dans un livre/un catalogue/un rapport/dans les actes d'une conférenceArticle dans les actes d'une conférence/un colloque

"God, I have so many ashtrays!" Dependences and dependencies in consumer-possession relationships

Masset, J. & Decrop, A. 2016 Dans : Journal of Business Research. 69, 1, p. 94-109 16 p.

Résultats de recherche: Contribution à un journal/une revueArticle

Deity
Tourists
Neglect
Identity construction
Disposal

A t-shirt from New York, a coral from Mauritius: A functional typology of tourist souvenirs

Decrop, A. & Masset, J. 2014 Tourists' Behaviors and Evaluations: Advances in Culture, Tourism and Hospitality Research. Woodside, A. G. & Kozak, M. (eds.). Emerald Group, Vol 9, p. 31-39

Résultats de recherche: Contribution dans un livre/un catalogue/un rapport/dans les actes d'une conférenceChapitre (revu par des pairs)

Mauritius
typology
tourist
possession
grounded theory

Activités 2009 2017

  • 18 Participation à une conférence, un congrès
  • 10 Participation à un atelier/workshop, un séminaire, un cours
  • 1 Participation à un Colloque, une journée d'étude
  • 1 Recherche/Enseignement dans une institution externe

JNRC 2017- Journées normandes des recherches sur la consommation

Masset, J. (Orateur), Decrop, A. (Orateur)
23 nov. 201724 nov. 2017

Activité: Participation ou organisation d'un événementParticipation à une conférence, un congrès

2017 Annual Conference of the Association for Consumer Research

Masset, J. (Orateur), Decrop, A. (Orateur)
26 oct. 201729 oct. 2017

Activité: Participation ou organisation d'un événementParticipation à une conférence, un congrès

33ème congrès international de l’Association Française du Marketing (AFM)

Masset, J. (Orateur), Decrop, A. (Orateur)
17 mai 201719 mai 2017

Activité: Participation ou organisation d'un événementParticipation à une conférence, un congrès

2017 Travel and Tourism Research Association (TTRA) Conference- European Chapter.

Masset, J. (Orateur), Decrop, A. (Orateur)
25 avr. 201728 avr. 2017

Activité: Participation ou organisation d'un événementParticipation à une conférence, un congrès

6th Advances in Tourism Marketing Conference

Masset, J. (Orateur)
8 sept. 201510 sept. 2015

Activité: Participation ou organisation d'un événementParticipation à une conférence, un congrès

Thèse

La concurrence entre Etats américains au niveau du droit des sociétés

Auteur: Masset, J., 2008

Superviseur: Gilcart, S. (Promoteur)

Thèse de l'étudiant: Master typesMaster en gestion

The recontextualization of special possessions in time, space and the social environment: The case of tourist souvenirs.

Auteur: Masset, J., 3 sept. 2015

Superviseur: Decrop, A. (Promoteur), Castiaux, A. (Président), Zidda, P. (Jury), Pecheux, C. (Jury), Roux, D. (Jury) & Belk, R. W. (Jury)

Thèse de l'étudiant: Doc typesDocteur en sciences économiques et de gestion