• 5 Citations
  • 1 h-Index
20082020

Research output per year

If you made any changes in Pure these will be visible here soon.

Research Output

Filter
Conference contribution
2020

An Interdisciplinary and Collaborative Design Model for AI Literacy Activities: Workshop 7: Creating Opportunities for Children’s Critical Reflections on AI, Robotics and Other Intelligent Technologies

HENRY, JULIE., Hernalesteen, A. & COLLARD, ANNE-SOPHIE., Jun 2020, (Accepted/In press) Proceedings of the ACM Interaction Design and Children (IDC) conference 2020 . ACM Press

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

De-constructing Media-fueled Conceptions on Artificial Intelligence by Playing “Who’s who?”

Collard, A-S., Henry, J., Hernalesteen, A., Jacques, J. & Frenay, B., 2020, Proceedings of Media Education Summitt 2020.

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

File
9 Downloads (Pure)

Déconstruire les représentations médiatiques sur l’intelligence artificielle en jouant à “Qui est-ce ?”

Collard, A-S., Henry, J., Hernalesteen, A. & Jacques, J., 2020, (Accepted/In press) Actes du Colloque International TICEMED 12.

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Designing Digital Literacy Activities: An Interdisciplinary and Collaborative Approac

HENRY, JULIE., Hernalesteen, A. & COLLARD, ANNE-SOPHIE., Oct 2020, (Accepted/In press) Proceedings of Frontiers in Education 2020 - FIE2020. IEEE Press

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Developing a Critical Robot Literacy for Young People from Conceptual Metaphors Analysis

HENRY, JULIE., Boraita, F. & COLLARD, ANNE-SOPHIE., Oct 2020, (Accepted/In press) Proceedings of Frontiers in Education 2020 - FIE2020. IEEE Press

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

From Metaphors in Robotic Activities to Critical Digital Literacy: Workshop 7: Creating Opportunities for Children’s Critical Reflections on AI, Robotics and Other Intelligent Technologies

HENRY, JULIE., Boraita, F. & COLLARD, ANNE-SOPHIE., Jun 2020, (Accepted/In press) Proceedings of the ACM Interaction Design and Children (IDC) conference 2020 . ACM Press

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

2019

Programmation tangible: vers une évaluation des concepts perçus par l’enfant à travers la manipulation d’un outil

Henry, J., Boraita, F. & Dumas, B., 2019, Des ressources numériques pour ressourcer les pratiques: Actes du 2e colloque scientifique Ludovia#CH. p. 9-12 4 p.

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Open Access
File
4 Downloads (Pure)

Welcome from the chairs

Vanderose, B., Frenay, B., Henry, J. & Devroey, X., 26 Aug 2019, EASEAI 2019: Proceedings of the 1st ACM SIGSOFT International Workshop on Education through Advanced Software Engineering and Artificial Intelligence. ACM Press, p. III

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

File
2018

Apprendre à programmer: comment les enseignants justifient-ils le choix d'un outil didactique?

HENRY, JULIE. & VANDEPUT, E., 2018, De 0 à 1 ou l’heure de l’informatique à l’école: Actes du colloque Didapro 7 – DidaSTIC. Parriaux, G., Pellet, J-P., Baron, G-L., Bruillard, E. & Komis, V. (eds.). Peter lang, p. 325-342

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Open Access

Apprentissage de la programmation par des novices: étude de l’adéquation entre concepts, outils d’apprentissage et besoins des utilisateurs

Henry, J. & Dumas, B., 27 Mar 2018, Une école numérique pour émanciper ? : Colloque scientifique, Actes de la conférence. p. 9-12 4 p.

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Open Access
File
25 Downloads (Pure)

Comprendre l’ordinateur à travers un système informatique tangible, le micro:bit

Théate, N., Smal, A., Frenay, B. & Henry, J., 27 Mar 2018, Une école numérique pour émanciper ?: Colloque scientifique, Actes de la conférence. 4 p.

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Open Access
File
8 Downloads (Pure)

"Et si demain je devais enseigner l'informatique?": Le cas des enseignants de Belgique francophone

Smal, A. & Henry, J., 7 Feb 2018, De 0 à 1 ou l'heure de l'informatique à l'école: Actes du colloque Didapro 7 - DidaSTIC. Bern: Peter lang, p. 129 - 150 22 p. 6

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Intelligence Artificielle: Éduquer pour modifier la représentation qu’en ont les jeunes

Olivier, B., Smal, A., Frenay, B. & Henry, J., 27 Mar 2018, Une école numérique pour émanciper ?: Colloque scientifique, Actes de la conférence. p. 34-37 4 p.

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Open Access
File
26 Downloads (Pure)

Perceptions of computer science among children after a hands-on activity: A pilot study

Henry, J. & Dumas, B., 17 Apr 2018, Proceedings of 2018 IEEE Global Engineering Education Conference: Emerging Trends and Challenges of Engineering Education, EDUCON 2018. IEEE

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Que signifie éduquer au numérique ? Pour une approche interdisciplinaire

Henry, J., Hernalesteen, A., Dumas, B. & Collard, A-S., 2018, De 0 à 1 ou l'heure de l'informatique à l'école: Actes du colloque Didapro 7 - DidaSTIC. Peter lang, p. 61-82

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Open Access

Tangible programming for children: State of the art, classification and opportunities

Henry, J., Bodart, A. & Dumas, B., 23 Oct 2018, IHM 2018 - Actes de la 30ieme Conference Francophone sur l''Interaction Homme-Machine. ACM Press, p. 241-249 9 p. (IHM 2018 - Actes de la 30ieme Conference Francophone sur l''Interaction Homme-Machine).

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Open Access
2016

De la « boîte à applications » des enseignants au contenu d’une formation à la maîtrise des TIC

Henry, J., Feb 2016, Actes du colloque Didapro 6.

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Open Access
File
31 Downloads (Pure)

Informatics at secondary schools in the French-speaking region of Belgium: myth or reality?

Henry, J. & Joris, N., 13 Oct 2016, *.

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Open Access
File
11 Downloads (Pure)
2013

L'enseignement de l'informatique en Belgique francophone : état des lieux

Joris, N. & Henry, J., 2013, Actes du colloque Didapro 5 - Dida&STIC (Sciences et technologies de l'information et de la communication en milieu éducatif). Clermont-Ferrand

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Maîtrise et usage des TIC : la situation des enseignants en Belgique francophone

Henry, J. & Joris, N., 2013, Actes du colloque Didapro 5 - Dida&STIC (Sciences et technologies de l'information et de la communication en milieu éducatif).

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

2011

visaTICE : des objectifs, une didactique, des matières

Henry, J., Oct 2011, Actes du colloque Didapro 4 - Dida&STIC (Sciences et technologies de l'information et le la communication en milieur éducatif): Analyse de pratiques et enjeux. Baron, G-L., Bruillard, E. & Komis, V. (eds.). Athènes: New Technologies Editions

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Open Access

visaTICE : se mesurer aux TIC et se former sous le regard d'un coach

Vandeput, E. & Henry, J., 2011, Actes du colloque Didapro 4 - Dida&STIC (Sciences et technologies de l'information et de la communication en milieu éducatif) : Analyse de pratiques et enjeux didactiques. Baron, G-L., Bruillard, E. & Komis, V. (eds.). Athènes: New Technologies Editions

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Open Access
2010

FAD: augmenter l'interactivité pour diminuer la distance?

Henry, J., Vandeput, E. & Denis, B., 2010, Actes du Colloque Scientifique Ludovia 2010.

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

FAD : quelles stratégies pour garder l'apprenant en ligne ?

Vandeput, E. & Henry, J., 2010, Acteurs et Objets Commmunicants. Vers une éducation orientée objets ?. INRP

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution