• 5 Citations
  • 1 h-Index
20082020

Research output per year

If you made any changes in Pure these will be visible here soon.

Research Output

2020

An Interdisciplinary and Collaborative Design Model for AI Literacy Activities: Workshop 7: Creating Opportunities for Children’s Critical Reflections on AI, Robotics and Other Intelligent Technologies

HENRY, JULIE., Hernalesteen, A. & COLLARD, ANNE-SOPHIE., Jun 2020, (Accepted/In press) Proceedings of the ACM Interaction Design and Children (IDC) conference 2020 . ACM Press

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Open Access
File
3 Downloads (Pure)

De-constructing Media-fueled Conceptions on Artificial Intelligence by Playing “Who’s who?”

Collard, A-S., Henry, J., Hernalesteen, A., Jacques, J. & Frenay, B., 2020, Proceedings of Media Education Summitt 2020.

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

File
8 Downloads (Pure)

Déconstruire les représentations médiatiques sur l’intelligence artificielle en jouant à “Qui est-ce ?”

Collard, A-S., Henry, J., Hernalesteen, A. & Jacques, J., 2020, (Accepted/In press) Actes du Colloque International TICEMED 12.

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Designing Digital Literacy Activities: An Interdisciplinary and Collaborative Approac

HENRY, JULIE., Hernalesteen, A. & COLLARD, ANNE-SOPHIE., Oct 2020, (Accepted/In press) Proceedings of Frontiers in Education 2020 - FIE2020. IEEE Press

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Developing a Critical Robot Literacy for Young People from Conceptual Metaphors Analysis

HENRY, JULIE., Boraita, F. & COLLARD, ANNE-SOPHIE., Oct 2020, (Accepted/In press) Proceedings of Frontiers in Education 2020 - FIE2020. IEEE Press

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

From Metaphors in Robotic Activities to Critical Digital Literacy: Workshop 7: Creating Opportunities for Children’s Critical Reflections on AI, Robotics and Other Intelligent Technologies

HENRY, JULIE., Boraita, F. & COLLARD, ANNE-SOPHIE., Jun 2020, (Accepted/In press) Proceedings of the ACM Interaction Design and Children (IDC) conference 2020 . ACM Press

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Open Access
File
4 Downloads (Pure)
2019

AI in a Nutshell : Three Hands-on Activities for Teenagers

Henry, J., Frenay, B., Dumas, B., Hernalesteen, A. & Collard, A-S., Sep 2019, (Unpublished). 4 p.

Research output: Contribution to conferencePaper

File
2 Downloads (Pure)

Programmation tangible: vers une évaluation des concepts perçus par l’enfant à travers la manipulation d’un outil

Henry, J., Boraita, F. & Dumas, B., 2019, Des ressources numériques pour ressourcer les pratiques: Actes du 2e colloque scientifique Ludovia#CH. p. 9-12 4 p.

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Open Access
File
4 Downloads (Pure)

Welcome from the chairs

Vanderose, B., Frenay, B., Henry, J. & Devroey, X., 26 Aug 2019, EASEAI 2019: Proceedings of the 1st ACM SIGSOFT International Workshop on Education through Advanced Software Engineering and Artificial Intelligence. ACM Press, p. III

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

File
2018

AI in a Nutshell : Three Hands-on Activities for Teenagers

Dumas, B., Frenay, B., Henry, J., Smal, A., Collard, A-S. & Hernalesteen, A., Jun 2018, (Unpublished). 4 p.

Research output: Contribution to conferencePaper

File
24 Downloads (Pure)

Apprendre à programmer: comment les enseignants justifient-ils le choix d'un outil didactique?

HENRY, JULIE. & VANDEPUT, E., 2018, De 0 à 1 ou l’heure de l’informatique à l’école: Actes du colloque Didapro 7 – DidaSTIC. Parriaux, G., Pellet, J-P., Baron, G-L., Bruillard, E. & Komis, V. (eds.). Peter lang, p. 325-342

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Open Access

Apprentissage de la programmation par des novices: étude de l’adéquation entre concepts, outils d’apprentissage et besoins des utilisateurs

Henry, J. & Dumas, B., 27 Mar 2018, Une école numérique pour émanciper ? : Colloque scientifique, Actes de la conférence. p. 9-12 4 p.

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Open Access
File
25 Downloads (Pure)

Comprendre l’ordinateur à travers un système informatique tangible, le micro:bit

Théate, N., Smal, A., Frenay, B. & Henry, J., 27 Mar 2018, Une école numérique pour émanciper ?: Colloque scientifique, Actes de la conférence. 4 p.

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Open Access
File
8 Downloads (Pure)

"Et si demain je devais enseigner l'informatique?": Le cas des enseignants de Belgique francophone

Smal, A. & Henry, J., 7 Feb 2018, De 0 à 1 ou l'heure de l'informatique à l'école: Actes du colloque Didapro 7 - DidaSTIC. Bern: Peter lang, p. 129 - 150 22 p. 6

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Intelligence Artificielle: Éduquer pour modifier la représentation qu’en ont les jeunes

Olivier, B., Smal, A., Frenay, B. & Henry, J., 27 Mar 2018, Une école numérique pour émanciper ?: Colloque scientifique, Actes de la conférence. p. 34-37 4 p.

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Open Access
File
24 Downloads (Pure)
3 Downloads (Pure)

Perceptions of computer science among children after a hands-on activity: A pilot study

Henry, J. & Dumas, B., 17 Apr 2018, Proceedings of 2018 IEEE Global Engineering Education Conference: Emerging Trends and Challenges of Engineering Education, EDUCON 2018. IEEE

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Que signifie éduquer au numérique ? Pour une approche interdisciplinaire

Henry, J., Hernalesteen, A., Dumas, B. & Collard, A-S., 2018, De 0 à 1 ou l'heure de l'informatique à l'école: Actes du colloque Didapro 7 - DidaSTIC. Peter lang, p. 61-82

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Open Access

School-IT: une « mallette numérique » pour éduquer à l’informatique

Smal, A. & Henry, J., 7 Feb 2018. 1 p.

Research output: Contribution to conferencePoster

Open Access
File
10 Downloads (Pure)

Tangible programming for children: State of the art, classification and opportunities

Henry, J., Bodart, A. & Dumas, B., 23 Oct 2018, IHM 2018 - Actes de la 30ieme Conference Francophone sur l''Interaction Homme-Machine. ACM Press, p. 241-249 9 p. (IHM 2018 - Actes de la 30ieme Conference Francophone sur l''Interaction Homme-Machine).

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Open Access
2017

Formation à la maitrise des TIC pour les enseignants: un contenu inspiré de leurs pratiques

Henry, J., Jun 2017, L'informatique et le numérique dans la classe: qui, quoi, comment?. Henry, J., Nguyen, A. & Vandeput, É. (eds.). Namur: Presses Universitaires de Namur (PUN)

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingChapter (peer-reviewed)

Open Access
File
15 Downloads (Pure)

L'informatique et le numérique dans la classe: Qui, quoi, comment ?

Henry, J. (ed.), Nguyen, A. (ed.) & Vandeput, E. (ed.), Jun 2017, Namur: Presses Universitaires de Namur (PUN). 221 p.

Research output: Book/Report/JournalBook

Novice Programmers: What is the Match between Needs, Concepts and Learning Tools?

Henry, J. & Dumas, B., Nov 2017, (Unpublished). 1 p.

Research output: Contribution to conferencePoster

File
9 Downloads (Pure)
2016

De la « boîte à applications » des enseignants au contenu d’une formation à la maîtrise des TIC

Henry, J., Feb 2016, Actes du colloque Didapro 6.

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Open Access
File
31 Downloads (Pure)

Enseigner la programmation à travers un EDI enrichi

Henry, J. & Frenay, B., Jan 2016, (Unpublished).

Research output: Contribution to conferencePoster

Informatics at secondary schools in the French-speaking region of Belgium: myth or reality?

Henry, J. & Joris, N., 13 Oct 2016, *.

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Open Access
File
8 Downloads (Pure)
2015

Le bagage TIC des étudiants en Belgique francophone. État des lieux.

Henry, J. & Joris, N., 2015, Informatique en éducation : perspectives curriculaires et didactiques. Baron, G-L., Bruillard, E. & Drot-Delange, B. (eds.). Clermont-Ferrand: Presses Universitaires Blaise-Pascal, 21 p.

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingChapter (peer-reviewed)

2014

L'enseignement de l'informatique en Belgique francophone : état des lieux

Henry, J. & Joris, N., Jan 2014, In : 1024 - Bulletin de la société informatique de France. 2, p. 107-116 10 p.

Research output: Contribution to journalArticle

2013

L'enseignement de l'informatique en Belgique francophone : état des lieux

Joris, N. & Henry, J., 2013, Actes du colloque Didapro 5 - Dida&STIC (Sciences et technologies de l'information et de la communication en milieu éducatif). Clermont-Ferrand

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Maîtrise et usage des TIC : la situation des enseignants en Belgique francophone

Henry, J. & Joris, N., 2013, Actes du colloque Didapro 5 - Dida&STIC (Sciences et technologies de l'information et de la communication en milieu éducatif).

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

2012
2011

visaTICE : des objectifs, une didactique, des matières

Henry, J., Oct 2011, Actes du colloque Didapro 4 - Dida&STIC (Sciences et technologies de l'information et le la communication en milieur éducatif): Analyse de pratiques et enjeux. Baron, G-L., Bruillard, E. & Komis, V. (eds.). Athènes: New Technologies Editions

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Open Access

visaTICE : se mesurer aux TIC et se former sous le regard d'un coach

Vandeput, E. & Henry, J., 2011, Actes du colloque Didapro 4 - Dida&STIC (Sciences et technologies de l'information et de la communication en milieu éducatif) : Analyse de pratiques et enjeux didactiques. Baron, G-L., Bruillard, E. & Komis, V. (eds.). Athènes: New Technologies Editions

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

Open Access
2010

FAD: augmenter l'interactivité pour diminuer la distance?

Henry, J., Vandeput, E. & Denis, B., 2010, Actes du Colloque Scientifique Ludovia 2010.

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

FAD : quelles stratégies pour garder l'apprenant en ligne ?

Vandeput, E. & Henry, J., 2010, Acteurs et Objets Commmunicants. Vers une éducation orientée objets ?. INRP

Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceedingConference contribution

2009

S'auto-former aux TIC

Henry, J., Denis, B. & Vandeput, E., 2009.

Research output: Contribution to conferencePoster

2008

Building the EnCOrE dictionary collaboratively: strategy and practice

Krief, A., Colaux, C., Henry, J., Juilliard, C. & Peraldi, S., 2008, In : International Journal of Knowledge and Learning. 4, 2-3, p. 203-216 14 p.

Research output: Contribution to journalArticle