Description
Moet de eerste moderne taal op school vastliggen, of moeten leerlingen kunnen kiezen? In het Vlaamse onderwijs is het Frans al langer de verplichte eerste moderne taal. In Wallonië wordt momenteel gewerkt aan een gelijkaardig plan voor het Nederlands, wat recent heel wat gemoederen beroerde. Maar waarom laait dat debat net nu zo hoog op, en is er in alle urgentie eigenlijk veel nieuws onder de zon? Hoewel Belgisch onderwijsbeleid rond de 'taal-van-de-ander' een sterke historische lading draagt, is diachroon onderzoek ernaar zeldzaam. De vraag blijft dus hoe '(dis)continu' dat 'taalideologische debat’ is (Blommaert 1999): welke voorstellen, argumenten en aannames veranderen of keren terug, wie oppert ze in welke context, via welke retorische middelen?Met parlementaire discussies als vaak vergeten bronnenmateriaal, kaderen we de huidige discussie binnen acht sleutelperiodes in Belgisch onderwijsbeleid voor moderne talen (1842-vandaag). Nadien zoomen we in op inhoud en taalgebruik in de Kamerdebatten van vier bepalende 'historical events': de taal-in-onderwijswetgeving van 1932, 1963, 1970 en 2022 (Sewell 1996). Thematische en retorische analyses volgens de Discourse-Historical Approach (Reisigl & Wodak 2016) tonen een opmerkelijke tendens: over tijdsgrenzen heen komen dezelfde voorstellen terug en blijven geïntensiveerde argumenten van (on)rechtvaardigheid, nationale eenheid, socio-economische emancipatie en lerarentekorten constant. Alleen vertonen ze een contextafhankelijke schommelbeweging: de ene periode worden ze aangewend voor de verplichting van een landstaal als eerste moderne taal, de andere periode voor keuzevrijheid tussen meerdere talen, voor het Nederlandstalige dan weer het Franstalige onderwijs. Een intrigerend politiek evenwichtsspel bepaalt de precieze richting waarin de schommel zwaait, en uiteindelijke beslissingen zullen daarbij meermaals 'strategisch ambigu' blijken (Hawkey & Horner 2022).
Een diachrone blik op gepolariseerde discussies toont zo nuancerend potentieel, maar roept tegelijkertijd de belangrijke vraag op: hoe krijgt het objectiverende werk van sociolinguïsten/taalbeleidsonderzoekers voet aan grond in door emotie, complexe ideologie en politiek gedomineerde 'taaldebatten'?
Period | 31 Mar 2023 |
---|---|
Event title | Sociolinguistics Circle 2023 |
Event type | Conference |
Location | Amsterdam, NetherlandsShow on map |
Degree of Recognition | International |
Related content
-
Press/Media
-
Faut-il favoriser l'anglais à tout prix?
Press/Media: Expert Comment
-
Débat Déclic (RTBF): Faut-il imposer le néerlandais en Wallonie?
Press/Media: Expert Comment
-
Dutch as the compulsory 1st modern language in Wallonia (Belgium)?
Press/Media: Expert Comment
-
Nederlands wordt mogelijk verplicht: op symbolisch en economisch vlak een heel belangrijk plan, maar ...
Press/Media: Expert Comment
-
Verplicht Nederlands op scholen Wallonië voor negenjarigen stapje dichterbij
Press/Media: Expert Comment
-
Nederlands straks verplicht in Franstalig België? ‘Die taal zingt niet’
Press/Media: Expert Comment
-
Ecolo wil vak Nederlands verplicht maken: “Veel Franstaligen vinden het een lelijke taal”
Press/Media: Expert Comment
-
Walen moeten aan 'aap-noot-mies'
Press/Media: Expert Comment
-
Projects
-
Research output
-
Verplichting of simple possibilité? 180 jaar taal van de ander in het Belgische onderwijs
Research output: Contribution to journal › Article