Description
Het doel van dit onderzoek is om een analyse te maken van de manier waarop de leerlingen in de buurtaalregio’s van het Nederlandstalig gebied het onderwijs van deze taal beleven, ervaren en wat hun houding is ten opzichte van de Nederlandse taal en cultuur. Ook lesgevers zullen geënquêteerd worden. Op basis van deze analyse zullen adviezen worden uitgebracht voor verbetering van de kwaliteit van het onderwijs binnen de desbetreffende regio’s. Suggesties voor de desbetreffende lesgevers zullen worden geformuleerd, o.a. ook over het vergroten van de motivatie van leerlingen.Period | 15 Mar 2019 → 31 Dec 2021 |
---|---|
Work for | Nederlandse Taalunie, Belgium |
Degree of Recognition | International |
Keywords
- Dutch
- NVT-onderwijs
- Attitudes
- Motivation
- Belgium
- Teachers
Documents & Links
Related content
-
Research output
-
Maux de langues: biopsie de la difficulté d'apprendre les langues en Belgique
Research output: Contribution to specialist publication › Article
-
Tweetalig onderwijs als Belgische “philtre d’amour”: Attitudes van Franstalige CLIL-leerders van het Nederlands
Research output: Contribution in Book/Catalog/Report/Conference proceeding › Chapter
-
Does CLIL shape language attitudes and motivation? Interactions with target languages and instruction levels
Research output: Contribution to journal › Article › peer-review
-
CLIL in Wallonië: leerlingen leren graag Nederlands
Research output: Contribution to specialist publication › Article
-
Apprendre la langue de « l’Autre » en Belgique: la dimension affective comme frein à l’apprentissage
Research output: Contribution to journal › Article › peer-review
-
Press/Media
-
Les éclaireurs (RTBF La Première)
Press/Media: Research
-
Débat Déclic (RTBF): Faut-il imposer le néerlandais en Wallonie?
Press/Media: Expert Comment
-
Waarom de taal in Wallonië van moeten is. Bazart en Carmen maken Nederlands sexy.
Press/Media: Expert Comment
-
Projects