Boer vs. Mauve. Taalculturele place-making via de sociale media van voetbalclubs.

Activity: Talk or presentation typesOral presentation

Description

Voetbalclubs zetten sociale media in om de betrokkenheid van hun supporters (i.e., fan-engagement) te vergroten, bijvoorbeeld via promotievideo’s. In deze presentatie laten we zien dat zulke video’s rijke bronnen zijn voor taalcultureel onderzoek, in het bijzonder op het terrein van glokale place-making. We vergelijken video’s van twee professionele voetbalclubs uit de Belgische Jupiler Pro League, Club Brugge KV en RSCA Anderlecht. Binnen een sociolinguïstisch kader van ‘staging language’ laten we zien hoe beide clubs specifieke talige en culturele kenmerken combineren om een persona (Boer vs Mauve) neer te zetten dat een authentiek lokaal imago en ‘club-DNA’ uitdraagt, zonder parodiërend te zijn. We beargumenteren hoe taalkeuze – lokale vs. (inter)nationale taal – hierbij een duidelijk, stereotiep contrast markeert tussen het moderne, urbane centrum (Brussel) en de rurale periferie (West-Vlaanderen), en hoe dit contrast extra wordt uitvergroot in de play-offs, een seizoensperiode waarin lokale verhoudingen op scherp worden gezet.
Period3 Feb 2023
Event titleGrote Taaldag 2023
Event typeConference
LocationUtrecht, NetherlandsShow on map
Degree of RecognitionNational